RWD - 21 - MODELEMIREK_2016

Przejdź do treści

Menu główne:

RWD - 21

MAKIETY

budowa modelu:  listopad 2013r/listopad 2014r

Pomysł na nowy model urodził się po wakacjach 2013r gdy po wstępnej selekcji wybrałem dwa podobne samoloty - Junak i RWD-21. Oba spełniały moje oczekiwania tj. polska konstrukcja, najlepiej samolot sportowy z okresu lat 30-tych, klapy, chętnie silnik gwiazdowy aby spróbować go makietowo odtworzyć.
Oba oryginały znajdują się w Muzeum Lotnictwa w Krakowie w okolicach którego mieszkam .

Ostatecznie w drodze kompromisu zdecydowałem się wykonać RWD-21 którego zdobyłem lepszy materiał rysunkowy a zebrana dokumentacja była bogatsza i dokładniejsza. W programie A-CAD przygotowałem cyfrowy projekt modelu w skali 1:6.

To nowe dla mnie wyzwanie i przystępując do rysowania nie zdawałem sobie sprawy, że nie takie proste i oczywiste. Przeskalować i wzmocnić konstrukcję modelu jak postąpiłem w przypadku RWD-4 to nie to samo co samodzielnie stworzyć projekt zredukowanego samolotu. Półskorupowa konstrukcja kadłuba wymagała zmniejszenia ilości wręg w tylnej części ale wzmocnienia przodu z uwagi na drgania silnika spalinowego. Zdecydowałem zatem, że kadłub powstanie w większej części w technice połówkowej a przód ze sklejki dołączę jako element blokowy bez podziału

Dwa miesiące zajęło mi przygotowanie projektu a po wycięciu na laserze elementów ruszyłem z budową w pierwszych dniach listopada 2013r

Model został wykonany w skali 1:6 a jego rozpietość wynosi 1,83m
Do napędu przeznaczony został silnk czterosuwowy Os-Max 110FP z pompą paliwa.

W budowie połozyłem nacisk na wierność oryginałowi.
Projektując skrzydło zdecydowałem się na oryginalny profil oraz jego zestopniowanie z 16% przy kadłubie do 10% na końcówce zgodnie z oryginałem.
Aby takie skrzydło wymonać prawidłowo, konieczny był specjalny stelaż tzw.WING-JIG dzięki któremu skrzydło budowane jest w powietrzu na rurkach alumniowych stanowiących oś poziomą.
Otrzymałem taki stelaż w prezencie od kolegi i skrzydła powstały bez problemu, są identyczne co do wzniosu i zbieżności.

Matriały to głównie balsa oraz listwy sosnowe a dobrane przekroje zapewniają sztywność konstrukcji przy dbałości o minimalną mase do lotu gotowej konstrukcji. Szkielet kadłuba tworzą listwy sosnowe 5x5 oraz wręgi z balsy 3mm. Pokrycie kadłuba z balsy 2,5mm układane pasami.

Wszystkie wręgi kadłuba oraz żebra skrzydła zostały wycięte na laserowym ploterze.
Model został wykonany w skali 1:6 a jego rozpietość wynosi 1,83m
Do napędu przeznaczony został silnk czterosuwowy Os-Max 110FP z pompą paliwa.

W budowie połozyłem nacisk na wierność oryginałowi.
Projektując skrzydło zdecydowałem się na oryginalny profil oraz jego zestopniowanie z 16% przy kadłubie do 10% na końcówce zgodnie z oryginałem.
Aby takie skrzydło wymonać prawidłowo, konieczny był specjalny stelaż tzw.WING-JIG dzięki któremu skrzydło budowane jest w powietrzu na rurkach alumniowych stanowiących oś poziomą.
Otrzymałem taki stelaż w prezencie od kolegi i skrzydła powstały bez problemu, są identyczne co do wzniosu i zbieżności.

Matriały to głównie balsa oraz listwy sosnowe a dobrane przekroje zapewniają sztywność konstrukcji przy dbałości o minimalną mase do lotu gotowej konstrukcji. Szkielet kadłuba tworzą listwy sosnowe 5x5 oraz wręgi z balsy 3mm. Pokrycie kadłuba z balsy 2,5mm układane pasami.

Wszystkie wręgi kadłuba oraz żebra skrzydła zostały wycięte na laserowym ploterze.
Model przed oblotem był na lotnisku dwa razy celem regulacji silnika i zbieżności podwozia.
Odwrócony cylindrem w dół silnik sprawiał początkowo kłopoty na wolnych obrotach dlatego zamontowałem układ podżarzania świecy z którym obecnie silnik pracuje prawidłowo.
Z drewnianym śmigłem 16x7 silnik kręci 7600 obrotów a na wolnych 1900 obrotów.  Model gotowy do lotu waży 4,5kg i oblatany został w połowie grudnia 2014r - do pierwszego startu nie załozyłem jednak osłony silnika.
Lata bardzo spokojnie i pewnie nawet na połowie przepustnicy a silnik daje spory nadmiar mocy i ciagnie model na klapach nawet przy wolnych obrotach.

Polecam film dokumentujący budowę oraz oblot modelu.
 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego